zaterdag 17 december 2011

Kerst 10 x

Een leuke opdracht om in groep 3 bij taal te doen is ze een heel lang woord te geven wat te maken heeft met een thema zoals nu: kerstmis.
Dit kunnen woorden zijn als: kerstfeest, kerstvakantie, kerstavond, december etc. Dit woord krijgt elk kind op een blad 10 x onder elkaar.
















Het eerste woord mag het kind helemaal los knippen, zodat het allemaal losse letters krijgt. Met deze letters probeert het kind zoveel mogelijk nieuwe woorden te maken. Wanneer het kind geen nieuwe woorden meer kan maken, knipt het kind een nieuwe strook af. Dit woord wordt gebruikt om weer nieuwe woorden te maken en daarbij gebruikt het kind ook de overgebleven letters van het eerste woord. Alle nieuwe woorden worden op een groot vel geplakt. 

Dit taalspel is zeker ook geschikt om met z'n tweeën te doen. 
Je kunt er zelfs een wedstrijd van maken door bijvoorbeeld na 3 minuten te kijken wie de meeste woorden heeft gemaakt. 

donderdag 15 december 2011

Liedje: met kerstmis is het fijn

Via de site van www.jufsanne.com heb ik een heel leuk kerstliedje ontdekt. Dit kerstliedje is niet moeilijk, maar er zitten wel een aantal dingen in die je achter elkaar moet onthouden. Ik heb een powerpoint gemaakt van dit liedje zo kunnen de kinderen de volgorde makkelijker onthouden. Ik gebruik de powerpoint dus als een soort geheugensteuntje.

Wij gaan dit liedje met kerstavond opvoeren voor de school. Het is de bedoeling dat we de woorden die kunnen worden uitgebeeld uitbeelden met gebaren. De andere woorden als: piek, kerstboom, kaarsje en slingers gaan we in het groot knutselen en bij het uitspreken van deze woorden houden de kinderen het geknutselde voorwerp omhoog.

#4 Knutsel - idee: doorkijk raampje

Vandaag ben ik weer op stage geweest. De juf heeft de klas nog meer kerstachtig aangekleed door op het raam leuk doorkijk raampjes te knutselen.
Maandag maakt ik een goede foto wanneer het nog licht is. 
Deze raampjes zijn uitgeprikte rondjes met op de achtergrond vliegerpapier in een kleur. Op het vliegerpapier hebben de kinderen kerstfiguurtjes geplakt. De kerstfiguurtjes tekenen de kinderen eerst op het vliegerpapier en daarna worden de figuurtjes uitgeknipt. Het ziet er leuk uit wanneer het nog licht is en je kunt het dan zowel van binnen als van buiten bewonderen. De rand van het rondje is versierd met stift of potlood (een beetje glitter erover kan natuurlijk ook). Door het gebruik van veel verschillende kleurtjes, ziet het geheel er feestelijk uit. Een erg leuk werkje om in groep 3 uit te voeren!

Verder was het vandaag weer erg gezellig op stage, de kinderen waren lekker druk en aan het einde van de dag hebben we samen de kerststukjes van de crea ochtend verdeeld over de gang. Het ziet er allemaal gezellig uit.

Volgende week donderdag is in de avond een kerstviering op deze school. De kinderen komen dan naar school en in de klas worden de kinderen voorgelezen en er worden kerstliedjes gezongen. Ik mag dan een leuk verhaal of prentenboek voorlezen aan de klas. Na ongeveer een half uurtje gaan we met de hele school verder kerst vieren.

Hebben jullie misschien nog leuke ideeën rondom kerstverhalen/prentenboeken? 


woensdag 14 december 2011

#3 Knutsel - idee: kerstbomen handjes

Nog een klein knutsel ideetje om met een kleuterklas te maken. Een kerstboom van allemaal handjes bij elkaar. Dit idee heb ik gezien in groep 2 op basisschool Frans Postma, super leuk juf Sandra!

De handjes omlijnen de kinderen van elkaar en hierna knippen ze de handjes zelf uit. Alle handjes worden bij elkaar geplakt op het raam en versierd met mooie kerstballen en kerstslingers. Ook een leuk idee is om de foto's van de hoofdjes van de kinderen in de kerstballen te plakken.

Wanneer je het in hogere klassen ook wilt doen kun je ervoor kiezen om spreuken voor het nieuwe jaar op het handje te laten schrijven.  Ook kunnen de kinderen hier het handje met patroontjes versieren in allerlei kleuren.

http://derdeleerjaardestap.blogspot.com/2010/12/kersthandjesboom.html

#1 Reken idee: de tafel een keer anders

In mijn LIO groep 4 zijn natuurlijk het leren van de tafels heel belangrijk. Ik weet nog van vroeger dat ik het stampen van de tafels niet altijd even leuk vond. Natuurlijk is dit nodig, maar ik ben door wat zoekwerk erachter gekomen dat er nog veel meer manieren zijn om tafels te oefenen. Een manier hiervan is het spel: de tafel een keer anders.

De tafel een keer anders is een kaartenset om de tafel van 2t/m 9 te oefenen. Inzichten vanuit meervoudige intelligentie en coöperatief leren laten zien dat er veel meer manieren van leren zijn. Daar sluiten deze opdrachtenkaarten goed bij aan. Kinderen krijgen door te doen inzicht in de tafels 2t/m 9. Ze proberen bij de opdrachtenkaarten het gebruik van zo'n tafel te herkennen in hun dagelijkse leefwereld.

Elke tafelkaart heeft een voorkant en een achterkant. Op de voorkant gaat het om de uitleg van een activiteit die veelal in een tweetal kan worden uitgevoerd. Op de achterkant is geprobeerd om een link te leggen naar de dagelijkse werkelijkheid. De meeste plaatjes liggen voor de hand, maar sommige plaatjes zijn moeilijker. Dit is met opzet gedaan, om kinderen te laten raden en op onderzoek uit te laten gaan.

De tafel van 2 wordt bijvoorbeeld door middel van pindanootjes geoefend. Een opdracht hierbij is om een aantal nootjes uit de zak te halen en te raden hoeveel pindanootjes er op tafel liggen. Dit is het sommetje: aantal pinda's x 2. Op de achterkant staan foto's van bijvoorbeeld een getrouwd stel, een paar sokken, 2 handen en een tweeling. Dit zijn situaties waarin de tafel van 2 zit.

De kinderen kunnen er zelfstandig mee aan de slag en is genoeg differentiatie in het spel. Door dit spel te spelen wil je kinderen meer inzicht en plezier laten beleven in het werken met tafelsommen.


Door zelf een poster te maken met foto's van de dagelijkse werkelijkheid, maak je de tafel voor veel kinderen concreter. Kinderen kunnen aan deze foto's terug denken wanneer ze beginnen met het stampen van de tafels. Het kan dus gebruikt worden als een soort geheugensteuntje. Zie hieronder een poster van de tafel van 4. 


De kinderen kunnen deze poster uitbreiden. Je kunt kinderen natuurlijk ook helemaal zelf een poster laten bedenken wanneer je aan een nieuw tafeltje begint. 

Dit spel kun je bestellen via

www.onderwijsmaakjesamen.nl is sowieso een hele leuke site, waar ik vaak ideeën vandaan haal. Zeker een kijkje waard!

Gebruik jij nog andere manieren om tafeltjes aan te bieden? 



dinsdag 13 december 2011

#2 Knutsel - idee: pinguïns

Wat ik in groep 3 merk is dat kinderen het lastig vinden om te knippen. Ze weten niet goed waar ze moeten beginnen, tekenen een rondje in het midden van een vel en gebruiken veel potloodstrepen voordat ze gaan knippen.

Door deze winter opdracht wil ik samen met de kinderen gaan kijken hoe je het beste een pinguïn kan maken. Samen gaan we kijken hoe je bijvoorbeeld twee gelijken ogen, armen en voeten krijgt (blaadje dubbel vouwen, lijnen teken of op gevoel en knippen). Ook wil ik ze erop wijzen dat wanneer ze potlood gebruiken op die kant met potloodstrepen lijm doen en dan is dus de goede kant zonder strepen zichtbaar.

Voor de kinderen die al meer kunnen heb ik met dit knip en plak werkje ook een uitdaging, namelijk het dimensionaler maken van de pinguin. Dit kunnen ze doen door de snavel aan het einde een beetje te vouwen, de sprietjes op het hoofd niet vast te plakken maar naar boven te laten steken en de sjaal aan het uiteinde in te knippen. Als achtergrond kunnen ze restjes wit papier gebruiken. Deze sneeuwvlokjes gaan ze niet knippen maar scheuren, zo ontstaat er een heel leuk effect.

Het is niet de bedoeling dat de kinderen deze pinguïn namaken, maar door eerst een aantal handreikingen te geven breng je ze wel op ideeën voor hun eigen pinguïn. Hang de pinguïns dubbel aan het raam, wanneer het echt gaat sneeuwen? zitten de pinguïns echt in de 'sneeuw'.

Deze les begin je natuurlijk met dit filmpje :) even lekker dansen!



Resultaten van de kinderen volgen na donderdag!

LIO groep 4.... bijna!

Nog een kleine maand en dan begin ik met het kennismaken met mijn LIO groep 4. In Januari ga ik namelijk al een aantal keren naar deze groep en in Februari mag ik dan eindelijk beginnen aan mijn eindstage! Ik heb hier heel lang naar uit gekeken, maar ik vind het nu toch wel erg spannend allemaal. Toch heb ik super veel zin om eraan te beginnen en ik heb er ook alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. 
Gisteravond heb ik een mailtje gekregen van mijn LIO coach met de vraag of ik volgende week bij de kerstborrel aanwezig wil zijn, natuurlijk wil ik dat! 
9 Januari is mijn eerste kennismakingsdag, ik hoop echt dat dit een super dag gaat worden!


Zelf heb ik nog nooit eerder een groep 4 gehad, dus dit maakt het wel extra spannend. Gelukkig ben ik me al aan het oriënteren op alles wat er in groep 4 aan bod komt, dus dat gaat helemaal goed komen. Bij alle andere onderbouw klassen heb ik wel al eens eerder stage gelopen en door LIO stage te gaan lopen in groep 4 heb ik het onderbouw plaatje helemaal compleet.  


Wanneer je een juf of meester bent en dit leest, heb je dan nog tips voor mij tijdens mijn LIO? 
Wat moet ik zeker wel en wat zeker niet doen? Alvast bedankt voor de reacties! 

21th century skills: kind

Gisteren zijn wij op de pabo bij elkaar gekomen om te praten over het onderwerp 21th century skills. Het is namelijk de bedoeling dat wij een site gaan maken rondom dit actuele onderwerp.




Na heel wat over dit onderwerp gebrainstormd te hebben zijn wij tot 5 deel onderwerpen gekomen:
- Maatschappij
- Onderwijs
- Leerkracht
- Vaardigheden
- Het kind


Iedereen heeft een deel onderwerp gekozen en mijn deel onderwerp wat ik zal gaan zal gaat over: het kind. Ik wil het kind van nu gaan onderzoeken en antwoorden krijgen op bijvoorbeeld vragen als:
- Wat is het verschil tussen het kind van nu en het kind van vroeger?
- Wat zijn de hobby's van het kind van nu en hoe kan het onderwijs hierop inspelen?
- Wat  zijn de vernieuwde ideeën van deze kinderen? Bijvoorbeeld op het gebied van nieuwe media gebruik. Hier ga ik ook weer een link leggen naar het basisonderwijs.
- Wat vinden kinderen van nu belangrijk?
- Hoe ziet het kind van nu de wereld om zich heen?


Zelf denk en hoop ik dat wanneer de site online is dat zowel leerkrachten als pabostudenten en andere opvoeders een beter beeld krijgen van de 21th century skills. Door middel van de site hoop ik ook dat lezers ideeën krijgen om het onderwijs en de opvoeding van nu te maken.


Waar hoop jij antwoord op te krijgen bij het bekijken van de site? Wat moet er zeker terug te vinden zijn volgens jou? (Dit hoeft niet alleen kind gericht te zijn, andere ideeën zijn ook welkom. Deze reacties kan ik dan doorgeven aan mijn mede studenten.)

maandag 12 december 2011

Gezien: zelfgemaakte kerst sneeuwbol

Zowel google als youtube zijn mijn 2 grote vrienden op internet. Door wat te you-tuben ben ik op dit filmpje terecht gekomen. Graag wil ik dit filmpje met jullie delen. 




Is het niet super om een eigen sneeuwbol te maken? Misschien een beetje riskant om in de klas te doen samen met de kinderen (misschien wel leuk voor een crea middag in kleine groepjes), maar voor de crea bea's onder ons is dit een erg leuk idee. Ik ben alweer verkocht!


Wat heb je nodig?

  • Gedistilleerd water (staat meestal in het Kruidvat bij het schoonmaak middel)
  • Glycerine (kijk even in de apotheek of bij een betere drogisterij)
  • Glazen pot (een oud potje weken in warm water en je hebt een glazen pot)
  • Glitter (in veel winkels te krijgen, kijk even bij de Blokker, V&D of de Hema)
  • Kerst versieringen (Xenos, Action, Wibra, Zeeman, V&D of wellicht ligt er nog iets in de oude doos op zolder)
  • Sterke lijm die niet oplost in water (te vinden bij bouwmarkten als de Praxis, Gamma of de Hubo) Je kunt ook een lijmpistool gebruiken, dit zag ik bij dit filmpje op youtube.


Ik zie net dat een van deze twee filmpjes ook op www.beautygloss.nl staat, wat leuk!



#1 Knutsel - idee: kerstversiering

Gister was ik samen met mijn vriend aan het shoppen in Hasselt. In een klein overdekt winkelcentrum kwamen wij allerlei verschillende versierde kerstbomen tegen. De een nog mooier dan de ander. Onder elke boom stond van welke school en welke groep deze vandaan kwam. Na wat googelen ben ik erachter gekomen dat het een wedstrijd is die door meer dan 500 leerlingen uit 12 Hasseltse schoolinstellingen wordt gehouden. 


Wil je ook een kijkje gaan nemen ga dan langs in Galerie de Ware Vrienden!
Door de kerstbomen goed te bekijken heb ik leuke knutsel ideeën opgedaan die ik graag met jullie wil delen. Ik heb namelijk verschillende soorten kerstversieringen gemaakt met groep 3. Wij hebben de kerstversieringen in de klas gehangen aan stokken boven elk groepje.


Kerstversiering #1



Dit is een kerstversiering van een bierviltje met wol. Het bierviltje is beplakt met gekleurd en glimmend papier. Daarna is het bierviltje aan elke kant een aantal keren ingeknipt. Door alle inknipjes ga je met verschillende kleurtjes wol. Wanneer je genoeg kleuren hebt, maak je een gaatje met een perforator in het viltje en doe je hier een draadje door, zodat je de kerstversiering kunt ophangen.


Kerstversiering #2

Dit is een kerstversiering van een wc - rolletje ingekleurd met stift. Het wc - rolletje wordt ingekleurd met verschillende kleuren stift en daarna ingeknipt waardoor er kleine reepjes ontstaan. De inknipjes moeten wel recht geknipt en even lang zijn. Wanneer je alle inknipjes gemaakt hebt kun je voorzichtig de inknipjes rond gaan maken, zodat er een bloemetje ontstaat. Aan het einde heb je het bloemetje klaar en moet je beide uiteindes aan elkaar vast nieten. Door een blaadje haal je een draadje, zodat je de kerstversiering kunt ophangen. 

Kerstversiering #3
Dit is een kerstversiering van oude krantenpapier of tijdschriftenpapier. Van het verschillende papier maak je reepjes, deze zigzag je tegen elkaar aan zodat je een kerstster/bloem krijgt. Aan het einde even aan elkaar nieten of plakken. Door een blaadje haal je een draadje, zodat je de kerstversiering kunt ophangen.


De jongens vonden deze opdracht ook erg leuk om te doen en kozen vrijwel allemaal voor #2, meisje vonden eerder #1 leuker. #3 Heb ik met groepje 3 niet meer gemaakt, dit leek mij wel erg lastig, maar wel leuk voor in hogere groepen te maken.


Nu nog een leuke versiering voor aan het raam en dan is de klas helemaal kerst klaar. De 
kerstboom staat trouwens wel al!






  

zondag 11 december 2011

Juf of meester, verschil of niet?

Mannelijke leerkrachten zijn schaars in het primair onderwijs. Bij 85 procent van de kinderen staat er een juf voor de klas. Dit is geen juiste afspiegeling van de samenleving: kinderen missen hierdoor mannelijke rolmodellen. Een belangrijk probleem is de beeldvorming, zo bleek op het afsluitende debat van de landelijke actie Mannen voor de klas, bij Inholland Den Haag: “De pabo wordt toch gezien als een knip- en plakacademie.” 

Op mijn stageschool staan er over het algemeen veel meer juffen voor de klas dan meesters. Er zijn in totaal namelijk maar 2 meesters over de hele school. Wanneer kinderen de meester krijgen (als vervanging) vinden zij dit leuk en zijn ze vaak erg enthousiast.


Wat ik mij nu af vraag is of het eraan ligt of je een meester of juf hebt. Zelf denk ik namelijk dat er wel een verschil is tussen een meester en juf. Meesters ondernemen toch weer net andere dingen dan juffen met de klas, ook zit hier natuurlijk per juf of meester een verschil in. 
“Het verschil tussen een juf en een meester?” Basisschooldirecteur Dick van Arkel hoeft daar niet lang over na te denken. “Bij ons blijven de kinderen na schooltijd vaak hangen om lekker te voetballen. De juffen die naar huis gaan, zeggen dan dat ze voorzichtig moeten zijn. De meesters voetballen even mee…” Kortom de juf is geen meester.
Waar ik zelf helemaal zeker over ben is dat je gedurende je acht jaar op een basisschool zeker een meester gehad moet hebben, om het verschil te kunnen ervaren. Ook vind ik het goed wanneer een team zowel meesters als juffen hebben en dit het liefst evenredig verdeeld is. 


Met deze blog wil ik zeker niet aangeven dat meesters beter zijn dan juffen. Ik ken namelijk genoeg goede enthousiaste juffen, maar ook genoeg goede enthousiaste meesters. Al zit er naar mijn idee wel een verschil tussen beide. 


Hoe denk jij over deze stelling? 
Laat je mening achter bij dit bericht. Ik zie namelijk dat ik best wel wat bezoekers heb, maar helaas nog erg weinig reacties. 


Een beetje interactie op mijn blog lijkt mij niet verkeerd, kom maar op!  


Bron oranje tekst: 'Ieder kind verdient een meester'

#1 Klassenmanagement idee: Hand opsteken in de klas?

Afgelopen donderdag ben ik een kijkje gaan nemen in groep 7. Dit heb ik gedaan, omdat ik nog nooit eerder in een groep 7 stage gelopen heb. Een andere reden was dat deze juf veel gebruik maakt van het smartboard en verschillende coöperatieve werkvormen gebruikt.


Wat mij het meeste is bijgebleven van deze dag is dat deze juf liever niet met ´hand opsteken` (de gastblogger was hier ook al niet voor en werkte graag met shakespeak) werkt maar met kaartjes waarop een naam staat van een leerling in de klas.

Wanneer deze juf een vraag stelt, schudt ze de kaartjes en pakt na een aantal keer schudden het bovenste kaartje van de stapel. Dit kind moet dan antwoord geven op de vraag. Door het werken met deze methode, moet elk kind een antwoord op de vraag krijgen tijdens de denktijd.

Elk kind is actief betrokken bij de leerstof, omdat elk kind zo maar eens de beurt kan krijgen. Het kan natuurlijk voor komen dat de leerling het antwoord niet weet, maar dan ben je als leerkracht er om samen een oplossing te vinden.

Wanneer een kind geweest is gaat het bij deze juf even uit de stapel met kaartjes (je kunt het kind er ook gewoon weer terug in doen), maar na ongeveer 5 keer komt het kind weer terug in de stapel.

Bij het spelen van bijvoorbeeld een energizer op het smartboard, zoals Simon says kan je deze methode van beurten geven ook toepassen. Wel met de kinderen even afspreken dat ze eerlijk moeten zijn wanneer ze al eens eerder het spel gespeeld hebben, zo kan tenminste iedereen aan de beurt komen.



Nog een laatste tip:
laat de kinderen hun eigen naamkaartje maken op een hard karton en vertel de kinderen waarvoor je deze kaartjes gaat gebruiken. Donderdag ga ik ook met de manier van werken aan de slag in groep 3.

Ken je de energizer Simon Says nog niet, blijf deze blog dan volgen! Later deze week kun je hier een review over vinden.