vrijdag 25 november 2011

Wat is mis met handopsteken? #gastblog

Wat gebeurt als een docent een vraag stelt en een van de kinderen steekt de hand in de lucht...? Alle andere kinderen stoppen met denken en je verifieert alleen of dat ene kind het begrepen heeft. Je wil eigenlijk dat je feedback krijgt of de lesstof is begrepen. Kan dat dan anders? Ja natuurlijk namelijk via elektronisch stemmen. Daarnaast kun je ook je rendement verhogen door de kinderen elkaar te laten overtuigen van de juiste antwoorden. Als je hierover meer wilt weten, kijk eens naar deze overtuigde professor van Harvard University.



Verschillende software is hiervoor op de markt, waaronder stemkastjes met bijbehorende software, socrative apps en Shakespeak.

Stemkastjes
Stemkastjes kosten veel geld en op het moment dat ze in gebruik zijn, kan niemand anders deze gebruiken.

Socrative
Socrative heeft als nadeel dat deze naast je powerpoint draait en niet is geïntegreerd. Wel leuk als je wedstrijden of een groepsquiz wilt houden.Maar deze software is niet erg duidelijk in gebruik. Dit betekent ook dat je constant moet wisselen tussen de software en de presentatie en dat is niet handig.

Shakespeak
Shakespeak heeft dat allemaal niet, iedereen kan het direct gebruiken en het is geïntegreerd in Powerpoint. Met shakespeak kun je multiplechoice vragen stellen aan de kinderen die via twitter, sms of internet kunnen worden beantwoord. De resultaten zijn direct zichtbaar (op volgende slide). Daarnaast hoeven de kinderen niet constant de hand op te steken om vragen te stellen, maar kunnen dit via internet direct doen. De leraar kan dan de vragen verzamelen en op een goed moment tonen op wederom een slide in Powerpoint. Alle vragen die hij niet krijgt beantwoord, slaat hij op en kan daar nog op terugkomen of met antwoorden op een elektronische leeromgeving plaatsen. De software is gratis en kan iedereen met Windows (voorlopig) dit uitproberen. Aan een MAC-versie wordt hard gewerkt en begin volgend jaar verwacht.

Voordelen:

- directe interactie
- directe feedback
- het is leuk en actief
- iedereen wordt (anoniem) getoetst en kan vragen stellen, ook de introverte en stille kinderen
- vragen worden bewaard
- eenvoudig in gebruik en snel toe te passen

Nadelen
- niet summatief, maar daarvoor zijn andere dingen beschikbaar
- apparaten met internettoegang zijn noodzakelijk

Wil je meer weten, neem dan contact op met mij of twitter een bericht naar @chris_cu.

Chris Kockelkoren
Docent Zuyd Hogeschool
kockelkorencj.blogspot.com
 

woensdag 23 november 2011

Surface table


Vandaag hebben wij als minor groep onze eerste opdracht volbracht. De opdracht was om een workshop te geven rondom de surface table. We moesten mensen in het glaspaleis laten zien wat je allemaal met een surface table kunt.

Een surface table is een soort grote ipad waar je door middel van apps samen of alleen aan de app kunt werken. Denk hierbij aan standaard apps als google earth, dammen en schaken, maar ook kunnen er apps voor worden geprogrammeerd. Zo hebben wij een app die geprogrammeerd was aangepast met foto’s en films van de verschillende vakgebieden in het onderwijs. Per vakgebied was er een map die gevuld was met foto’s en films hierover. Denk bij bijvoorbeeld het vakgebied taal  aan filmpjes over de woorden van veilig leren lezen.

In het begin hadden we nog wat opstart problemen, de surface table was niet goed gekalibreerd. Door het gebruik van een kalibratie programma en een wit karton is het ons uiteindelijk gelukt om de surface table beter te kaliberen.

Onze eerste workshop bezoeker was een meneer die een bezoekje kwam brengen aan de bieb, de surface table stond immers in de bieb op de tweede etage. Hij was direct erg enthousiast en hij heeft zelfs geprobeerd om samen met Bob een dam spel te spelen.

Ook zijn een aantal medewerkers van het glaspaleis een bezoekje komen brengen. Daarnaast is er een meneer uit het onderwijs veld komen luisteren naar onze presentatie. Samen met hem hebben wij kritisch gekeken naar het gebruik van alle nieuwe media en hoe je dit op een verantwoorde en doeltreffende manier kunt inzetten in je les. Er is zelfs een pabo medestudent (Marissa) komen kijken naar onze presentatie en zij raakte gelijk enthousiast over het gebruik van de surface table in de klas. Google earth was haar favoriet.

Raakt u ook enthousiast over de surface table na het lezen van deze blog?
Binnenkort kunt u op deze blog een filmpje bekijken over onze workshop!

dinsdag 22 november 2011

De leraar van de toekomst

Na aanleiding van het artikel: ‘leraar van de toekomst.’ geschreven door Henk Mulders  schrijf ik deze blog. Het artikel hebben wij tijdens de minor bijeenkomst van 22 november uitvoerig besproken, deze bijeenkomst ging namelijk over veranderingsmanagement.





Leraren van de toekomst zijn volgens het artikel mediawijze docenten die willen leren van de leerlingen in de klas. Ze zien de verbinding tussen formeel en informeel steeds minder hard. Leerlingen kunnen steeds gemakkelijker met hun inloggegevens via het internet aan school werken. Hierdoor gebeurt leren overal en meer dan ooit. Er is dus een sterke verbinding tussen de echte en de virtuele wereld. Door het toepassen van e-learning kan adaptief onderwijs steeds beter worden gebruikt. Je stapt in je eigen niveau in en hierbij is het doel dat je steeds naar een hoger niveau wordt getild.

Natuurlijk is het lastig om al het online materiaal op een verantwoorde wijze toe te passen in je lesmateriaal. Ook voor jongeren blijkt het lastig te zijn om de juiste informatie van het internet af te halen. Hun informatievaardigheden zijn onvoldoende, ze hebben moeite met: zoeken, selecteren en vooral het beoordelen van de reeds gevonden informatie. Toch gaat het werken met deze informatievaardigheden een steeds belangrijkere rol spelen, men denkt zelfs dat het net zo essentieel gaat worden als lezen, schrijven en rekenen.

Leerkrachten moeten leerlingen en ouders helpen om met alle informatie uit de nieuwe media op een gezonde manier om te gaan. Dit heeft zeker invloeden op de waarden en normen van de huidige maatschappij. Leerkrachten moeten naar mijn mening er dus zeer positief tegenover staan, want anders kunnen ze het ook niet goed overbrengen naar leerlingen en hun ouders.


Mindmap naar aanleiding van het artikel gemaakt met de minor groep!


Als leraar van de toekomst staat je dus genoeg te wachten. Mijn advies: ‘Sta er voor open!’

maandag 21 november 2011

Geheime missie 1 volbracht #Somega

Vandaag is de eerste geheime missie gepresenteerd door Jethro! Zijn missie was om te kijken hoe twee van zijn medestudenten gebruik maken van internet en wat er allemaal op het net over hun te vinden is. 

Jethro heeft gekozen om het internet over Pim en mij af te speuren. Hij heeft profiel pagina's als facebook en hyves gevonden en ook heeft hij via de site www.wieowie.nl gezocht naar meer informatie. Veel informatie heeft hij niet gevonden over ons beide. Wij maken dus gelukkig goed gebruik van het internet en weten wat we wel en niet over ons zelf online willen zetten.

Deze geheime missie is erop gericht om ons duidelijk te maken dat wat je op het internet zet wereldwijd beschikbaar is. Je moet dus goed nadenken wat je wel en niet wilt dat andere mensen van je zien. 




Ik ben nu al heel erg nieuwsgierig naar de volgende geheime missies, jullie ook?

Verdieping in Mediawijsheid


Vandaag zijn wij met onze minorgroep ons gaan verdiepen in het begrip Mediawijsheid. 

Mediawijsheid is alle kennis en vaardigeden en de mentaliteit die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de wereld van vandaag en morgen, waarin media een bepalende hoofdrol spelen. (Bron: Raad voor Cultuur)

Deze week is het de week van de mediawijsheid, deze minor dag heeft hier dus mooi op aangesloten. Het thema van dit jaar binnen deze week is media-opvoeding. Media-opvoeding is de communicatie over media tussen jonge kinderen, hun ouders en leerkrachten. Media ervaren en er samen met hun opvoeders over praten maakt kinderen wijzer!




Zelf hebben wij een yurls aangemaakt (http://juffem.yurls.net/nl/page) en twee games gespeeld rondom nieuwe media waaronder de game: mediamatching game. Deze game kan worden gespeeld met een school team. Het is een spel waarmee leerkrachten en docenten in 1,5 uur worden ondergedompeld in de veelzijdigheid van de media en de koppeling maken met hun eigen onderwijspraktijk.




Ook is al een geheime missie volbracht. Hierover meer in een aparte blog. Een tipje van de sluier… het heeft te maken met het begrip: veilig internet gebruik.
Ook hebben we de game over veilig internet gespeeld, wat normaal gespeeld kan worden door de bovenbouw en het VMBO. 



Al deze opdrachten zijn weergeven in een prezi presentatie. In de presentatie zijn verder nog andere gebieden rondom Mediawijsheid besproken. We hebben verder veel filmpjes gezien over dit onderwerp, ook afkomstig uit de prezi presentatie. 

Om zelf mediawijzer te worden leveren wij aan het einde van deze minor een presentatie aan de hand van een interactieve poster, strip, filmpje of prentenboek in.  Deze interactieve presentatie moet gaan over de minor Digicoach. Deze presentaties worden gebruikt als promotie materiaal voor de komende 4e jaars Pabo studenten. Hopelijk na zien van deze presentaties willen zij deze minor ook gaan volgen.





zondag 20 november 2011

Filmpje over de minor Digicoach

Marcel Schmitz wordt geïnterviewd over het spel #Somega


Wanneer worden wij, studenten, geïnterviewd?

Social media game is begonnen!

Vanaf vanochtend is onze #somega (SOcial, MEdia, GAme ) vanuit de minor digicoach gestart! Onze eerste missie is om voor een aantal sites accounts aan te maken. Zelf had ik al veel accounts, maar voor symbaloo en prezi nog niet. Ik heb deze nu wel aangemaakt, maar moet hierbij wel nog even precies bekijken wat ik ermee kan. Koen heeft deze missie als eerst ingeleverd en daardoor 50 extra punten verdient, congrats Koen :)

Ook hebben wij allemaal een secret mission gekregen. Mijn secret mission staat echt op mijn lijf geschreven. Ik ben er al druk mee bezig, ik vind het namelijk erg leuk om te doen!  

Maandag weer een nieuwe les van digicoach. We gaan aan het einde van de les een stopmotion filmpje maken, ik ben hier erg benieuwd naar!

2learnfromgames.org

Een van de opdracht binnen de minor Digicoach is het maken van de site: 2learnfromgames.org

Op de site 2learnfromgames.org gaan wij met 5 studenten en twee leerkrachten van de Hszuyd (Pabo en ICT afdeling) het gedeelte basisonderwijs invullen. We gaan op deze site namelijk gewone games reviewen en hierbij kijken wij hoe wij deze games in het onderwijs op een effectieve, doeltreffende manier kunnen inzetten. Alle games worden aan de hand van een schema / kijkwijzer bekeken en beoordeeld. De site is geschreven in het Engels, zodat deze site hopelijk wereldwijd bekend gaat worden.

Zelf ga ik het wel bekende spel: ‘Scrabble’ beoordelen. Ik heb hier al een aantal erg leuke ideeën voor bedacht, nu nog kijken of ik het goed in de kijkwijzer kan omschrijven met mooie woorden Engels!