zaterdag 3 december 2011

‘Oh jij volgt de minor digicoach, wil je ons dan eens helpen met de computer?’

Mijn twee mentoren heb ik aan het begin van mijn minor verteld dat ik de minor digicoach volg. Mijn mentoren reageerde allebei erg enthousiast en wilde graag zelf ook meer digi ervaringen op doen. We hebben daarom afgelopen donderdag een uurtje ‘gedigid’.


De ICT’er van de school had mijn mentor Dineke het ’s ochtends al uitgelegd hoe Symbaloo werkt. Ik heb daarom na school besloten om de Symbaloo van Dineke verder te gaan vullen. Het vullen van deze Symbaloo hebben wij met z’n drieën gedaan. Ulrike (mijn andere mentor) reageerde direct ook erg enthousiast, maar ze had nog geen Symbaloo account. Wij hebben haar meteen eentje aangemaakt, zodat ze hier ook handig gebruik van kan maken. Ik heb hun verteld hoe het principe van Symbaloo werkt en welke blokjes handig zijn om aan te maken. Het vullen van de Symbaloo hebben ze vooral zelf gedaan. Door het zelf te ervaren kun je het naar mijn idee veel sneller leren.


Ook wilde Dineke weten waar ik altijd die educatieve filmpjes vandaan haalde. www.schooltv.nl/beeldbank is op dit gebied mijn grote vriend! Ik heb ze laten zien hoe deze site werkt en hoe specifiek je kunt zoeken naar een bepaald onderwerp. Natuurlijk hebben wij van schooltv ook een blokje aangemaakt in beide symbaloo’s.

Na een uurtje werken met Symbaloo wilde ze graag ook weten hoe yurls werkt. De basisschool heeft namelijk een eigen yurls waar elke klas in zit. Alleen weten mijn twee mentoren niet hoe het werkt. We hebben afgesproken om volgende week na school verder te gaan met het onderwerp: yurls.

Ik heb dit uurtje als heel prettig ervaren. Er hing een hele enthousiaste sfeer en er werd hard gewerkt. Zo zie je maar, leraren willen zeker leren omgaan met nieuwe media alleen weten ze soms niet waar en hoe ze alle informatie op het internet moeten vinden en verwerken. Daar kunnen wij als Pabo studenten hun zeker een handje bij helpen.


Volgende week volgt er een blogje over het werken aan de school/groeps yurls van basisschool Frans Postma.

Heb jij je mentor al eens geholpen op het gebied van nieuwe media? Hoe heb jij dit ervaren? Laat een reactie achter! Ik wens je een fijn sinterklaas weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten